یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر ویژه پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۲:۵۳:۴۱

مذاکره هیأت روس برای توسعه میادین نفت و گاز دریای خزر

باشگاه خبری فراساحل: امروز با سفر رئیس فدراسیون انرژی روسیه و مدیران عامل ۸ شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه درباره توسعه میادین نفت و گاز دریای خزر مذاکره شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از خبرگزاری فارس، محمود واعظی در نشست وزرای کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اظهار داشت: روابط ایران و روسیه از قدمت تاریخی برخوردار است و دارای اشتراک فراوان تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است که این مشترکات موجب گسترش روابط شده است. رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه افزود: دولت یازدهم اولویت ویژه‌ای برای روابط با همسایگان در نظر گرفته است که روابط با روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کمتر از دو سال روسای جمهور دو کشور 5 بار یکدیگر را ملاقات کردند که این امر نشان دهنده روابط خوب بین المللی است. واعظی خاطرنشان کرد: در عرصه بین المللی بعد از توافقات در مذاکرات هسته‌ای و قبل از آن نشان داده شد که در این پرونده نیز همکاری‌های زیاد بین دو کشور بود و مبنای ما این است که این همکاری‌ها هم در زمینه هسته‌ای و هم در دیگر مسائل ادامه پیدا کند. واعظی اعلام کرد: همکاری نزدیک بین ایران و روسیه موجب می‌شود که مردم منطقه در آرامش بیشتری قرار بگیرند بنابراین باید رایزنی‌های منطقه ای ادامه داشته باشد. واعظی افزود: زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور وجود دارد و پروژه‌هایی نیز از قبل بوده که با موفقیت انجام شده است؛ در شرایط جدید به این حجم مبادلات اقتصادی روابط راضی نیستیم و باید این مبادلات به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
وزیر ارتباطات افزود:‌ حضور هیات روسی در بخش‌های مختلف نشان دهنده این است که می‌توانیم پروژه‌های نفتی، آبی، گازی و غیره را انجام دهیم و هیات ایرانی نیز آمادگی رایزنی بین دو کشور را در زمینه‌های مختلف دارد. در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که با حضور وزیران دو کشور و نمایندگان شرکت‌های روسی برگزار شد مقرر شد تا حجم مبادلات کالاهای بازرگانی ایران و روسیه نسبت به گذشته باید افزایش چشمگیری داشته باشد. در این نشست چند شرکت نفتی روسی نیز به همراه «الکساندر نواک» وزیر فدراسیون انرژی روسیه حضور داشتند که مقرر شد قراردادهایی که رقم آن ها به بیش از 4 میلیارد دلار نیز می‌رسد تنظیم شود. مشارکت نفتی ایران با برخی از شرکت‌های روسی در طرح توسعه میادین نفت و گاز در دریای خزر نیز مورد بحث قرار گرفت. هیات ایرانی نیز به ریاست محمود واعظی آمادگی مذاکره با تمامی شرکت‌های نفتی خارجی از جمله شرکت‌های روسی به منظور مشارکت و همکاری در طرح‌های صنعت نفت و گاز را اعلام کرد. در این نشست اعلام شد که پیش از این شرکت «زابروژ نفت» روسیه طرحی پیشنهادی به منظور مشارکت با شرکت ملی نفت ایران به منظور توسعه برخی از میادین نفتی و گازی در دریای خزر را ارائه کرده بود. علاوه بر این، این شرکت روسی حدود دو سال قبل با ارائه پیشنهاد دیگری به شرکت ملی نفت ایران خواستار توسعه میدان تازه اکتشاف شده گازی خیام شده بود. با این وجود، هنوز توافقی برای نحوه توسعه این میدان گازی حاصل نشده است و پیش‌بینی می‌شود به زودی دفتر نمایندگی «زاروبژنفت» به طور رسمی در تهران گشایش یابد. همزمان با سفر وزیر فدراسیون انرژی روسیه، مدیران عامل 8 شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه شامل مدیران عامل و روسای شرکت‌های گاز پروم، زاروبژ گیالوگیا، روس نفت، گازپروم نفت، زاروبژ نفت، استروی ترانس گاز، باش نفت، روس نفت و گاز استروی و روس گیائولوگیا نیز به تهران آمده‌اند تا با همتایان ایرانی خود مذاکره داشته باشند.
بانک مشترک روسیه و ایران تشکیل می‌شود
همچنین در ادامه این نشست الکساندر نواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه اظهار داشت: ایران مهمترین شریک اقتصادی و بازرگانی کشور روسیه است لذا با پتانسیل زیادی که بین دو کشور برای همکاری وجود دارد می‌توان به اهداف بزرگی در زمینه اقتصادی رسید. وی ادامه داد: در اصل کریدور ایران است که ما را با قاره‌های دیگر متصل می‌کند و این روابط بین دو کشور قدمت تاریخی دارد که مبتنی بر همجواری دو کشور است. رئیس هیات روسیه با بیان اینکه با توافق هسته‌ای باید مذاکرات بین دو کشور افزایش یابد، گفت: امروز وارد مرحله جدیدی از همکاری‌ها شدیم که روابط بین الملل نیز باید تقویت شود. وی با اشاره به هیات همراه، گفت: این شرکت ها شامل 8 شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه شامل مدیران عامل و روسای شرکت‌های گاز پروم، زاروبژ گیالوگیا، روس نفت، گازپروم نفت، زاروبژ نفت، استروی ترانس گاز، باش نفت، روس نفت و گاز استروی و روس گیائولوگیا و همچنین رئیس بانک مرکزی روسیه است. نواک خاطرنشان کرد: حجم مبادلات کالاها بیش از یک میلیارد دلار است اما کافی نیست و پتانسیل‌های زیادی وجود دارد. وزیر انرژی فدراسیون روسیه در پاسخ به درخواست واعظی برای ایجاد بانک مشترک بین دو کشور اظهار داشت: امیدواریم که با ارائه طرح‌های مناسب بتوانیم خط اعتباری 5 میلیارد دلاری را افتتاح کنیم و این کار با ایجاد یک بانک مشترک ایرانی و روسی به سهولت خواهد رسید. وی یادآور شد: دور جدید مذاکرات در ماه نوامبر میلادی در مسکو انجام خواهد شد که امیدواریم تا آن زمان بتوانیم به نتایجی که در نظر داریم دست یابیم.



  کد خبر : 755
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :